Digitalizarea reprezintă o normă a zilelor noastre. Omniprezența sa ne arată pătrunderea în
fiecare domeniu al cotidianului nostru, de la rutina sarcinilor comune până la cele mai specializate
aspecte.
Normalitatea trecerii în sfera online a absolut tot ce tine de servicii, a dus și la pătrunderea
digitalizarii în sistemul de sănătate. Aplicațiile de asistență medicală nu fac excepție, așa cum
rezultă din utilizarea lor din ce în ce mai frecventă și în cele mai sensibile etape ale ingrijirii
medicale. Astfel, putem vorbi de inovație digitală în sanatate fie ca este vorba de menținerea datelor
electronice privind sănătatea pacienților și activarea sistemelor de informare medicală, fie ca parte
integrantă a controlului dispozitivelor medicale cu performanțe chirurgicale.
Evolutia este un pas firesc ce decurge din dezvoltarea capacitatilor umanității de a adapta ceea ce a
invatat la tatonarile despre necunoscutul care va fi cucerit. Evolutia vine cu inovație, care înseamnă
ca se recunoaște o problema într-un anumit sector și se găsesc soluții in rezolvare. Ceea ce știm din
istorie este ca erorile clinice provoacă mii de decese anual peste tot în lume. Aceste decese rezultă în
mare parte din erori de procesare a datelor reflectate in furnizarea eronată a tratamentelor recomandate
pacienților. Avand costuri medicale directe foarte ridicate, aceste erori pun o povară substanțială atât
asupra sistemului de sănătate, cât și asupra societății, în ansamblu.
Sistemele informatice de sănătate, cum ar fi fișele medicale electronice și introducerea computerizată a
rețetelor și recomandărilor medicului, au potențialul de a îmbunătăți calitatea serviciilor medicale,
reducând totodată costurile. Un alt beneficiu ar fi că sunt concepute special pentru a îmbunătăți
comunicarea între furnizorii separați din cadrul unei instituții de îngrijiri medicale.
Mai mult, aceste tehnologii facilitează punerea în aplicare a ghidurilor de îngrijire și a
instrumentelor de sprijinire a deciziilor, care pot fi deosebit de valoroase în prevenirea erorilor de
procesare.
Adoptarea liberă a softurilor medicale in cabinete, clinici sau spitale a fost asociată, în timp, cu mai
puțini pacienți a căror durata de ședere a fost prelungită sau care nu au avut readmisii într-un
interval de șapte zile. Adoptarea extinsă a acestor softuri medicale este corelată cu aparitia unui
mediu mai eficient al practicilor de asistență medicală modernă.
Conform unui studiu realizat pentru National Institute of Health (NIH), s-a demonstrat că adoptarea la scară largă a unui soft medical duce la îmbunătățirea rezultatelor pacienților. Totul orientat spre pacient, in special, spre bune practici medicale și imbunatatirea performantelor medicale ale specialistilor din sistem. În acest scop, instalarea unui software medical va oferi o experiență mult mai bună pacienților in zona de recepție. De exemplu, prin instalarea unui soft medical într-un cabinet , acesta vine în intampinarea pacientilor și face posibil ca aceștia să-și introducă propriile informații înainte de prima programare. Pacienții vad acest soft medical sub forma unei aplicații de management medical pe care pot intra ca pe un portal al pacienților, de oriunde se afla: în sala de așteptare sau de pe un computer, în confortul și confidențialitatea propriei lor case, înainte de a se prezenta efectiv la medic.
Prin portal, clinica trimite mementouri și notificări pacienților prin SMS, e-mail sau chiar prin mesaje
vocale înregistrate de un membru al echipei medicale sau administrative. Pacienții folosesc portalul
pentru a verifica cele mai recente rezultate ale testelor de laborator și pentru a primi mementouri cu
privire la programările viitoare sau procedurile pe care trebuie să le programeze.
Digitalizarea medicala înseamnă o verificare mai rapidă a pacientului și mai puține documente De fapt,
dacă pacienții completează informații în format electronic, personalul clinicii economisește timp și
spațiu de stocare, deoarece nu va trebui să rescrie nimic pe formularele de hârtie completate inițial de
pacient.
Fără un sistem informatizat, astăzi, clinicile ajung să cheltuie mult mai mulți bani, și chiar să piardă pacienți, deoarece o gestionare centralizata a pacienților, fișelor medicale, consultatiilor sau intervențiilor nu se poate desfășura altfel decat prin informatizarea tuturor proceselor care duce la adunarea datelor într-un singur flux. De la configurarea inițială a programarilor până la necesitatea programării rapide, soluțiile informatice oferă personalului flexibilitatea de a efectua aceste sarcini rapid și eficient. De îndată ce se eliberează eventual un interval orar din program, în momentul în care un pacient anulează o programare, acest interval devine disponibil pentru un alt pacient apărut pe ultima 100 de metri, așa cum ni se intampla deseori sa facem programarile.
Mai mult de atât, un sistem avansat de programare ajută la menținerea unui nivel optim de personal, inclusiv în evitarea supraaglomerării medicilor. Cea mai bună metodă de a preîntâmpina epuizarea fizică, mentală a cadrelor medicale este gestionarea cu atenție a numărului de pacienți care trebuie examinat zi de zi, iar sistemul de programare online servește drept ajutor inestimabil în acest sens.
Informatizarea acestui domeniu esențial pentru omenire nu înseamnă doar clinici care separat isi dezvolta procesele de management medical, ci poate duce la furnizarea de date neprețuite cercetătorilor clinici, contribuind la aprofundarea cunoștințelor medicale și la dezvoltarea tratamentelor pentru problemele comune de sănătate, focarele virale, precum cel din 2020, sunt un exemplu concret.
Un sistem informatic de sănătate digitalizat a oferit, după cum s-a demonstrat în pandemia din 2020, o buna alternativa la sistemul clasic.
Astfel, tehnologiile de ultimă oră au dus la apariția salutară – în contextul actual al Covid-19 - a
conceptului de telemedicină. Telemedicina presupune consultații video în două direcții, sau transmiterea
datelor de asistență medicală, cum ar fi electrocardiogramele, de exemplu, în cazuri mai complexe și mai
sofisticate. Telemedicina poate fi utilizată în multe domenii, chiar și pentru asistența medicală
cardiovasculară, printre altele.
Implementarea acestor opțiuni de telemedicină înseamnă mai puțini pacienți în sălile de așteptare și mai
puțină presiune asupra echipelor de la recepție, în special în situația unor potențiale stări de alertă
sau în contextul de față al infectărilor și focarelor zilnice de contagiune cu noul coronavirus.
Un alt beneficiu mai puțin evident pentru mulți este accesul mult îmbunătățit la zonele rurale, mai puțin accesibile sau cu timp de transport mai mari, unde consultațiile sau vizitele de urmarire pot fi efectuate acum și în format digital, bineinteles pastrand monitorizarile si analizele clasice necesare.
Este ușor de realizat că implementarea, chiar și treptată sau etapizată, a acestor tipuri de softuri medicale aduce automat un avantaj competitiv dificil de neglijat.